De Regenboog, Koekelare

Omschrijving project

Motorisch beweegparcours stimuleert onze leerlingen

De Regenboog, school voor buitengewoon onderwijs, Koekelare

In onze school verwelkomen we kinderen met allerlei leermoeilijkheden. Ook kinderen met autisme kunnen bij ons terecht. Iedereen kent hier iedereen. We begeleiden de kinderen bij hun taal- en rekenontwikkeling en we maken hen zelfredzaam, positief en zelfstandig.  

Het aantal leerlingen met dyspraxie op onze school stijgt aanzienlijk. Dyspraxie is een stoornis bij het correct verwerken van informatie in de hersenen. Ze leidt tot moeilijkheden in de motorische vaardigheden. Om die vaardigheden bij deze leerlingen te stimuleren, willen we graag enkele speelplaatsactiviteiten voorzien die de motoriek bevorderen. Ook voor leerlingen met autisme zijn deze oefeningen aangewezen. Daarom willen we graag een motorisch beweegparcours.

Op zo’n parcours krijgen onze leerlingen een beter evenwichtsgevoel, ze ontwikkelen hun observatievermogen, verbeteren de coördinatie van hun bewegingen en leren de wetten van de zwaartekracht begrijpen. Het parcours is ook goed om spieren en gewrichten te versterken. Leerkrachten, kine- en ergotherapeuten laten hen het motorisch beweegparcours ontdekken tijdens de sport en andere lessen. Later kunnen de kinderen dan ook zelfstandig het beweegparcours gebruiken.

Een motorisch beweegparcours? Daar heb je wel materiaal voor nodig. Bijvoorbeeld evenwichtsplanken, wiebelbruggetjes, balanceertoestellen, stappaaltjes en een horizontale klimmuur. We bouwen het parcours zelf en bewaken natuurlijk de veiligheid met een geringe valhoogte én valdempende tegels. En we houden de hoogte van de bruggetjes beperkt, zodat ook de leerlingen met autisme zonder angst het parcours op kunnen. Iedereen heeft zin in dit beweegparcours. Jij ook? 

 

Steun dit project

Bijdrage

Jouw informatie